مراقبت های پس از جراحی و کشیدن دندان

گاز استریل روی زخم را تا یک ساعت به کمک دندان های مقابل با فشار نگه داشته و از باز و بسته کردن و یا تعویض گاز خودداری نموده و آب دهان را به طور معمول فرو ببرید

بلافاصله پس از جراحی دندان  ، ناحیه عمل شده را از روس صورت با کیسه بخ بطور متناوب (۱۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه) تا ۴ ساعت کمپرس نمایید.

خونریزی خفیف تا ۶ ساعت پس از جراحی دندان طبیعی است و گاهی تا ۴۸ ساعت نیز ممکن است بزاق آغشته به خون باشد و در صورت بروز خونریزی شدید گاز استریل را روی هم تا کرده ، خیس نموده و در محل جراحی شده به مدت ۱ ساعت به کمک دندان های مقابل فشار دهید و تا یک ساعت کیسه یخ را تکرار نمایید.

غالبا پس از عمل جراحی درد وجود دارد. بهتر است قبل از بروز درد و از بین رفتن اثر داروی بی حسی از داروهای مسکن استفاده نموده و در صورت ادامنه در هر ۶ ساعت از مسکن تجویز شده میل نمایید. بروز تب با یه درجه پس از جراحی نشانه عفونت نمی‌باشد.

ار آنجا که بدن برای ترمیم و بهبودی زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر انرژی دارد، هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید اما در ۱۲ ساعت اول پس از جراحی غذاهای سرد و مایع استفاده شود و از روز بعد رژیم غذای معمولی را شروع نموده ولی تا یک هفته از جویدن غذای سفت روی ناحیه جراحی شده خودداری نمایید.

حداقل به مدت ۲ شبانه روز از کشیدن سیگار خودداری کنید و تا ۲۴ ساعت از فعالیت شدید بدنی پرهیز نمایید.

از سه روز بعد از جراحی ایمپلنت روی محل جراحی با گاز استریل یا مسواک خیلی نرم آغشته به دهانشویه روزی ۴ بار تمیز شود.

بروز تورم و کبودی و محدودیت در باز کردن دهان پس از جراحی امری طبیعی است که معمولا تا ۲ الی ۳ روز پس از جراحی افزایش یافته و سپس به تدریج با دهانشویه و کمپرس گرم رو به کاهش می‌رود همچنین وجود غشای سفید رنگ در محل زخم و مخلوط اطراف آن همیشه دلیلی بر وجود عفونت نیست و پس از مدتی به خصوص با شستشوی دهان از بین خواهد رفت.

شستشوی دهان تا ۲۴ ساعت لازم نیست اما از روز دوم حداقل ۴ بار در روز به خصوص پس از صرف غذا ، دهان را با سرم فیزیولوژی گرم یا محلول آب و نمک رقیق (نصف قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب جوشیده و ولرم) شستشو دهید. استفاده از دهانشویه روزی ۲ بار از ۲۴ ساعت بعد از جراحی فقط تا ۲ هفته توصیه میشود.

از دستکاری محل زخم و بخیه ها و کنار زدن لثه و گونه جهت دید محل زخم با مسوال و تحریک ناحیه جراحی شده خودداری گردد.

در مواردی که در محل عمل خمیرد مخصوص جراحی قرار داده شده است افتادن تمام یا قسمتی از خمیر پس از ۷۲ ساعت اشکالی ندارد و در غیر اینصورت در ویزیت های بعدی توسط جراح برداشته خواهد شد.

لطفا پس از جراحی دندان تا ۲ ساعت غذای جویدنی میل نفرمایید و تا ۲۴ ساعت آب دهان را به بیرون نریزید و جهت نوشیدن مایعات از نی استفاده ننمایید. در صورت تشکیل لخته خون در محل جراحی با زبان آن را حرکت ندهید.

در صورتی که تحت درمان پیوند استخوان قرار گرفته اید لطفا بهداشت را در بالاترین سطح رعایت فرمایید و از حرکت محل پیوند خودداری نمایید.

لطفا ۱۰ روز پس از جراحی برای برداشتن بخیه ها مراجعه فرمایید.


منبع : کلینیک دندانپزشکی الهیه

جراحی ایمپلنت ، طراحی لبخند

دیدگاه شما برای ما مهم است

ارسال نظر

*

جراحان زیبایی ایران
حساب کاربری جدید ایجاد کنید
نوسازی رمز
Compare items
  • Total (0)
Compare