جراحی پلک

علت افتادگی پلک چشم به دلایل مختلف ازجمله شل شدن عضلات اطراف چشم و پلک، افزایش سن و یا به‌صورت مادرزادی رخ می‌دهد. بسیاری از افراد برای رفع افتادگی پلک، جراحی زیبایی پلک (فوقانی و تحتانی) انجام می‌دهند. عمل افتادگی پلک باعث کشیده شدن پوست و عضلات پلک و پشت چشم می‌شود . بعدازاین عمل نیز جهت تنظیم کردن ابرو با پلک از لیزر استفاده کرده و لیفتینگ ابرو انجام می‌شود.

جراحی افتادگی پلک حساس و نزدیک به عصب‌های بینایی فرد هست و هرگونه اشتباه ممکن است عوارض جبران‌ناپذیر داشته باشد. ازاین‌رو باید با توجه بیشتری در انتخاب کلینیک زیبایی و  جراح متخصص داشته باشیم.

در این مقاله شما  با جراحی زیبایی افتادگی پلک (بلفاروپلاستی) و انواع آن و همچنین مراقبت‌های بعد از عمل و هزینه جراحی زیبایی پلک آشنا می‌شوید.

دلایل انجام جراحی افتادگی پلک

عمل جراحی پلک با دلایل مختلف انجام می‌شود و متخصصان با تجربه می‌توانند تأثیرات شگرفی در بهبود ظاهر فرد جهت شاداب و جوان نشان دادن چشمان بیمار داشته باشند. دلایل اصلی استفاده از عمل جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) به شرح زیر هستند:

  • افتادگی پلک: داشتن پوست اضافی بر روی پلک بالا می‌تواند باعث ایجاد پف بالای چشم شود، این مسئله می‌تواند ظاهر خسته و ناراحت برای فرد ایجاد کند. در حالت‌های شدید، پف بالای چشم می‌تواند حتی دید فرد را نیز دچار مشکل نماید.
  • پف زیر چشم: علل مختلفی میتوانند باعث پف چشم شوند. یک علت پف زیر چشم کمبود خواب است اما با افزایش سن نیز، اغلب پف زیر چشم ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً به خاطر کشیدگی بیش‌ازحد لایه‌های پلک پایین ایجاد می‌شود و مشکلی است که امکان درمان آن به‌سادگی با استفاده از عمل زیبایی پلک وجود دارد.
  • افتادگی پوست و چین‌وچروک زیر چشم: سست شدن پوست و بافت زیر چشم‌ها می‌تواند باعث ایجاد یک ظاهر مسن برای فرد شود و عمل جراحی افتادگی پلک می‌تواند برای هموار کردن این چین و چروک دور چشم و افتادگی ایجادشده مفید باشد.
  • چشم‌های سنگین و پژمرده: پلک‌ها ممکن است حجم زیادی از چربی را به خود جذب کنند و به‌این‌ترتیب همیشه ظاهر خسته‌ای داشته باشند. به‌هرحال امکان خارج کردن این چربی با استفاده از عمل جراحی پلک بالا و پایین وجود دارد و به‌این‌ترتیب فرد ظاهر بهتر و شاداب‌تری پیدا می‌کند و باعث درشت شدن چشم ها می گردد.
  •  بلفاروپلاستی  واقعاً می‌تواند ظاهر چشم‌ها را بهبود بخشد و چین‌خوردگی‌های مغولی (چینی که گوشه‌ی داخلی چشم را می‌پوشاند) را اصلاح کند و در نتیجه منجر به واضح‌تر شدن پلک‌های پایینی ، درشت کردن چشم و جذاب‌تر شدن ظاهر کلی چشم‌ها شود.

جراحی زیبایی افتادگی پلک

افتادگی پلک یکی از دلایل اصلی است که برخی افراد به خاطر آن عمل جراحی زیبایی پلک چشم(بلفاروپلاستی) را برای برداشتن و سفت کردن پوست اضافی آن  برای دستیابی به یک ظاهر جوان‌تر و شاداب‌تر انجام می‌دهند. بلفاروپلاستی باعث سفت شدن پوست آویزان شده در اطراف چشم‌ها می‌شود و باعث می‌شود ظاهر فرد زیباتر و جوان‌تر به نظر برسد.

گاهی اوقات بلفاروپلاستی را می‌توان برای بهبود بینایی فرد با کم کردن مانع ایجادشده در جلوی چشم‌ها به خاطر افزایش افتادگی پلک چشم انجام داد. عمل جراحی بلفاروپلاستی می‌تواند باعث حذف پوست، عضلات و گاهی چربی اضافی بر روی پلک‌های بالا یا پایین شود. در برخی موارد، شما ممکن است نیاز به حذف پوست و نه عضلات پلک داشته باشید یا ممکن است نیاز باشد عمل جراحی بر روی هر دو پلک‌های بالا و پایین شما به‌صورت همزمان انجام شود.

عمل جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا (که اغلب به نام لیفت چشم شناخته می‌شود) نباید با جراحی افتادگی پلک اشتباه گرفته شود. در این عمل  موقعیت پلک بالا با سفت کردن عضلات و تاندون مسئول نگه داشتن پلک، در حالت عادی تثبیت می‌شود. عمل جراحی بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چشم در اکثر مواقع می‌تواند باعث بالا رفتن اندک حاشیه پلک بالا، درصورتی‌که سنگینی پوست اضافی درواقع منجر به پایین آمدن پلک بالا یا افتادگی آن شده باشد، شود.

مزایای جراحی پلک

  • دیگر مزیت جراحی زیبایی پلک بخشیدن جذابیت بیشتر به چهره ، بزرگ کردن چشم و افزایش اعتماد به نفس فرد است.
  • با رفع پف آلودگی و کیسه‌های زیر پلک پایین و افتادگی پوست پلک بالا، ظاهر شما سالم و جوان‌تر به نظر می‌رسد.
  • دیگر مشکلات بینایی مربوط به افتادگی پلک نخواهید داشت.
  • تمام اسکار ناشی از عمل پلک چشم در چین طبیعی پلک شما پنهان می‌شود، به‌طوری که تقریبا” غیر قابل تشخیص خواهند بود.

انواع

جراحی زیبایی پلک یک عمل جراحی است که ازنظر درمانی ضروری نمی‌باشد و فقط برای اهداف زیبایی انجام می‌شود. متأسفانه ممکن است پلک بالا و پایین شما به خاطر افزایش سن دچار افتادگی شده یا به‌طور قابل‌توجه شل شود. در این حالت معمولاً پوست پلک کشیده شده، عضلات آن ضعیف می‌شود. همچنین این موضوع می‌تواند ریشه ارثی در خانواده شما داشته باشد.

ازنظر زیبایی، این شرایط می‌تواند باعث کاهش جذابیت کلی چشم‌ها و صورت شما شود و باعث شود شما ظاهر خسته یا پیر داشته باشید. در عمل برای رفع و درمان افتادگی پلک می‌توان از انواع مختلف جراحی‌های زیبایی افتادگی پلک استفاده کرد. در اکثر مواقع از خدمات جراحان متخصص برای این نوع از عمل جراحی استفاده می‌شود. به‌هرحال، جراحان پلاستیک عمومی، جراحان دهان و آرواره، و جراحان گوش و حلق و بینی نیز می‌توانند عمل جراحی زیبایی برای برطرف کردن مشکل افتادگی پلک را انجام دهند.

بلفاروپلاستی کارکردی

یک جراحی بلفاروپلاستی کارکردی (در مقابل جراحی بلفاروپلاستی با هدف زیبایی) در حقیقت یک عمل جراحی انجام شده بر روی پلک به دلایل بازیابی سلامتی فرد است. در اکثر موارد، بالا بردن ساختار چشم برای از بین بردن پوست اضافی پلک بالا و رفع افتادگی پلک در زمانی انجام می‌شود که افتادگی پلک به میزانی باشد که منجر به ایجاد مشکل برای بینایی فرد و یا سایر مسائل مربوط به آن شده باشد.

یکی دیگر از مشکلات عملکرد، ایجاد مشکل مربوط به استفاده از عینک یا لنزهای چشمی است که به‌واسطه افتادگی و شل شدن پلک بالا یا پایین ایجاد می‌شود. سایر مسائلی که به‌واسطه حفظ سلامتی فرد نیازمند جراحی عملکرد پلک است شامل موارد زیر می‌باشند:

  • سوزش ناشی از سایش بیشتر پوست پلک به یکدیگر.
  • ناراحتی پیشانی به خاطر عملکرد بیش‌ازحد عضلاتی که پوست شل شده را در ناحیه پلک در جای خود نگه می‌دارند.

مشابه جراحی زیبایی افتادگی پلک، عمل جراحی بلفاروپلاستی به خاطر مشکلات ساختاری نیز دارای انواع مختلف و متفاوت است که با توجه به شرایط بیمار بر روی پلک انجام می‌شود. به‌هرحال، جراحان پلاستیک عمومی، جراحان گوش و حلق و بینی و جراحان دهان و آرواره نیز می‌توانند در صورت لزوم عمل جراحی پلک را برای اهداف درمان افتادگی پلک چشم بر روی بیمار انجام دهند.

جراحی پتوز و افتادگی پلک

پتوز یک اصطلاح پزشکی است که برای افتادگی پلک بالا استفاده می‌شود. این مشکلی است که امکان مشاهده آن در یک چشم یا هر دو چشم بیمار وجود دارد. درصورتی‌که این عارضه از زمان تولد وجود داشته باشد به آن در اصطلاح پتوز مادرزادی یا افتادگی پلک مادرزادی  گفته می‌شود. افتادگی پلک معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که لبه پلک بالا (حاشیه پلک) نسبت به حالت عادی دچار افتادگی شود.

زمانی که لبه پلک چشم بسیار پایین بیاید و بخشی از مردمک چشم را بپوشاند، می‌تواند دید فرد را کاهش دهد. در اینصورت افراد با انجام جراحی افتادگی پلک در بینایی خود بهبود زیادی را مشاهده خواهند کرد و در حقیقت انجام این عمل می‌تواند کمک زیادی به رفع مشکل بینایی آن‌ها نماید.

عوارض احتمالی جراحی پلک

عوارض احتمالی و البته خوشبختانه نادر جراحی پلک که زیر نظر دکتر متخصص به کمترین میزان خود خواهد رسید، عبارت‌اند از:

  • کاهش قدرت بینایی در اثر خونریزی رتروبولبار (خونریزی درون حدقه، پشت کره چشم)
  • عفونت پلک
  • دوبینی ناشی از مشکلات هم‌راستایی چشم
  • جای زخم آشکار
  • قرار گرفتن پلک‌ها در موقعیت نامناسب
  • کافی نبودن اصلاح انجام شده (ضرورت برداشتن پوست اضافی بیشتر)
  • زیاده‌روی در عمل اصلاحی (برداشتن بیش از حد پوست)
  • بی‌حسی پلک‌ها

چنانچه پس از جراحی پلک  و درمان پف زیر چشم با علائمی مانند درد شدید یا تغییر در قدرت بینایی مواجه شدید، بی‌درنگ با جراح پلک تماس بگیرید.

قیمت و هزینه

هزینه جراحی پلک بلفاروپلاستی با توجه به ناحیه یا منطقه‌ای که شما یا جراحتان در آن سکونت دارید، ابزارهایی که برای عمل جراحی شما استفاده می‌شود و میزان فعالیت‌های موردنیاز برای اصلاح و ترمیم پلک شما متغیر و متفاوت می‌باشد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این مقاله مطالعه فرمودید جراحی  زیبایی و ترمیمی افتادگی پلک ، هم برای زیبایی انجام می‌شود و هم برای داشتن دید بهتر. جراح زیبایی متبحر بعد از معاینه چشم شما، یکی از انواع جراحی را انتخاب می‌کند. بعد از عمل نیز باید تحت مراقبت باشید که  یک عمل رضایت‌بخش داشته باشید.

دیدگاه شما برای ما مهم است

ارسال نظر

*

جراحان زیبایی ایران
حساب کاربری جدید ایجاد کنید
نوسازی رمز
Compare items
  • Total (0)
Compare